Pas op voor de bedrijfscoach
mei 2008 - “Wat is er nou nog mooier dan iemand te helpen en er geld voor te krijgen?”, zegt Alex Engel, oprichter van de Nederlandse orde van beroepscoaches NOBCO. "Veel van onze leden zijn zo begonnen. Ze merkten in hun oude baan dat ze goed waren in het helpen van collega’s die problemen hadden op het werk. Hun werkgevers zagen dat dat heilzaam was. En maakten tijd vrij om hen vaker mensen te laten helpen. Zo ontstond de professionele coach.”
De bedrijfscoach is in opkomst. Vijf jaar geleden was het bij gerommel in een bedrijf nog normaal om in een groep een training te volgen. “Je ging met een trainer en wat collega’s naar een hutje op de hei. Dat leek heilzaam. Maar als je terugkwam op je werk lag daar toch weer die stapel werk en viel je terug in je oude gewoonten”, zegt Engel.
Wat op de hei gebeurde aan training en persoonlijke begeleiding, bleef ook op de hei. Nu is de werkbegeleiding individueel geworden. Wie een conflict heeft of ontevreden is over zijn baas, gaat praten met een coach. Die begeleidt je op je werkplek. Hij helpt je om je carrière te verwezenlijken, bespreekt hoe je minder last kan hebben van persoonlijke problemen en zorgt dat je beter samenwerkt. Het doel is dat iedere werknemer gelukkiger wordt in zijn baan.
Yolanda Buchel, coach en manager bij het HR-adviesburo GITP: “Doordat een coach altijd iemand individueel benadert, zit hij veel dichter op zijn huid. En dat is nodig. Leidinggevenden zijn door de jaren heen verder van het personeel af komen te staan. Daarbij leek je vijf jaar geleden nog incompetent als je een persoonlijke coach had. Nu is het chic. Waarom zou je immers niet aan jezelf werken?”
- Dit is een deel van het artikel. Het volledige artikel is te lezen op sync.nl
Bron: Jeroen Koot schreef dit artikel voor sync.nl