Wil een verstandig mens gelukkig zijn, dan moet hij zijn verstand leren relativeren. (Kamagurka)

Zoeken

Nieuwsbrief

Een gesprek openen

Bron: Een praatje maken; M. van Burik; uitgeverij Thema

Het Praatjemakenmodel

De structuur die het Praatjemakenmodel biedt, geeft inzicht in de verschillende stappen die nodig zijn om een praatje te kunnen maken. In situaties waarin je het lastig vindt een praatje te maken, kunnen de stappen in het model je houvast bieden. Daarnaast geeft het model je inzicht in het onderscheid tussen een praatje en een gesprek. Het model bestaat uit:

Pijltje_oranje Beginfase stap 1: contact zoeken
  stap 2: contact maken
Pijltje_oranje Middenfase stap 3: praten (of bijpraten, emoties tonen)
Pijltje_oranje Eindfase stap 4: afronden
  stap 5: afscheid


Stap 1: Contact zoeken

  • Vraag: Ben ik oprecht belangstellend?
  • Doel: Contact zoeken
  • Relevant gedrag: Non-verbaal (o.a gebaren lichaamshouding, gezichtsuitdrukking,stemgebruik)
  • Ik maak de situatie aangenaam voor mezelf door: Goed te kijken, aan te voelen en te kiezen

Stap 2: Contact maken

  • Vraag: Sta ik open voor de ander? En staat de ander open voor mij?
  • Doel: Contact maken
  • Relevant gedrag: Non-verbaal en verbaal
  • Ik maak het contact maken aangenamer voor mezelf door: Het gedrag van de ander te bekijken en in te schatten, de juiste lichaamsafstand aan te houden en een oppervlakkig gespreksonderwerp te kiezen

Stap 3: Praten

  • Vraag: Ben ik bereid te luisteren en aandacht te geven?
  • Doel: De ontmoeting aangaan en in contact blijven
  • Relevant gedrag: Non-verbaal en verbaal
  • Ik maak deze stap aangenamer voor mezelf door: Goed te luisteren, een langzaam tempo aan te houden, een sfeer van gezamenlijkheid te creëren.

Stap 4: Afronden

  • Vraag: Wat is de reden dat ik wil stoppen?
  • Doel: Contact verminderen
  • Gedrag: Verbaal en non-verbaal
  • Ik maak het afronden aangenamer voor mezelf door: Een sfeer van gezamenlijkheid te creëren en te weten wat ik wil

Stap 5: Afscheid nemen

  • Vraag: Wat wil ik precies en (eventueel) wat ga ik na het beëindigen van het praatje doen?
  • Doel: Contact beëindigen
  • Gedrag: Non-verbaal en verbaal
  • Ik maak het afscheid nemen aangenamer voor mezelf door: Duidelijk te kiezen
Contact   06 102 88 777 info@coach-counsellor.nl
Gerelateerde pagina's[+]
Gerelateerde pagina's[-]