Iedereen wordt of wil een coach. Waarom?
Al in december 2018 schreef nu.nl over de toename van het aantal coaches en waarom steeds meer mensen een coach willen of worden. Van ezelcoach tot executive hulpverlener: het aantal coaches dat je bijstaat bij problemen op het werk groeit alsmaar verder. “Al die onervaren coaches zijn niet schadelijk, wel erg zwak,” zegt Erik de Haan, hoogleraar organisatieontwikkeling aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Inmiddels zitten we in 2021 en hebben, na de coronaepidemie een groot aantal mensen zich aangemeld als coach.
Ook wij ervaren dat; ga naar een willekeurige netwerkborrel en als je vraagt wat iemand’s beroep is dan zegt menigeen “ik ben coach”. Recent vertelde iemand enkele minuten later hoe hij iemand met een drugsverslaving bijstaat. Nou heb ik in mijn opleiding in 2007 geleerd dat je als coach je bij je leest moet houden oftewel … laat dit over aan de psychologen, psychotherapeuten en geschoolde drugshulpverleners. Als ‘gewone’ coach moet je dat niet doen. Bij 010coach staan wij ondernemers en hun medewerkers bij. Ook particulieren worden gecoacht maar nooit op verslavings-gerelateerde zaken. Niemand, nooit.
Hoeveel coaches er in Nederland, daar valt geen zinnig woord over te zeggen. Coaching bij carrièreplanning, outplacement, verzuimbeheersing, re-integratie, mobiliteit, start-upcoaching, talentcoaching: zomaar een greep uit de inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel in 2018. Het register van de KvK telt nu ruim 42.000 coaches. Op het gebied van arbeidsbemiddeling zijn er 9.456 vestigingen actief in 2018, laat de KvK weten. Carla van Hemert staat sinds 2007 ingeschreven.
Waarom het aanbod van coaches groeit? Er komt steeds meer ruimte voor zelfontplooiing, we werken anders, met meer verschillende mensen en het taboe op het vragen van hulp verdwijnt, zegt Miriam Oude Wolbers. Bovendien gaat de ontwikkeling van banen zo snel dat duurzame inzetbaarheid een steeds grotere rol gaat spelen, en daar komen al die coaches om de hoek kijken.
“Onboard coaching is nu populair. Een nieuwe medewerker wordt in de eerste honderd dagen gevolgd en gecoacht. De coach helpt je niet alleen te kijken naar het werk, maar bijvoorbeeld ook met contact maken met nieuwe collega’s en de oude patronen die je meenam uit je oude baan los te laten.” Carla van Hemert herkent zich in dit profiel. “Ik coach mensen ‘on the job’ en kijk en loop een tijdje mee. Ook medewerkers die al langere tijd ergens werken volg ik om te kijken hoe ze hun werk doen en wat beter of anders kan.
Werkgevers bieden vaak zelf coaches aan
Er is een toenemende belangstelling vanuit werkgevers om coaches in te schakelen. Soms hebben zij deze in dienst maar vaker nog worden deze extern ingeschakeld zoals dat ook met 010coach en Carla van Hemert regelmatig gebeurt. “Vaak meld een werknemer zich bij ons omdat zij van hun werkgever een opleidingsbudget hebben ontvangen en zij dat willen gebruiken voor coaching. Ook is binnen cao’s steeds vaker een budget vastgesteld voor duurzame inzetbaarheid van personeel, dat besteed kan worden aan coaching.”
Het klopt dat het aantal coaches groeit, zegt ook Erik de Haan. De Haan is hoogleraar organisatieontwikkeling aan de Vrije Universiteit Amsterdam en zelf parttime coach. “Er is niets tegen onervaren coaches. Ze moeten het natuurlijk ergens leren.”
Coaches zijn vaak ex-managers die over zichzelf willen praten
Maar, zegt De Haan, als een coach niet aan supervisie doet, zijn kennis niet up-to-date houdt en geen opleiding heeft gevolgd, stelt de coaching meestal weinig voor. “Vaak zijn dat ex-managers met een uitgebreid netwerk, aanzien, en ervaring in het mentoren van jongere werknemers.”