Ouderen, pak uw rollator en ga in het park wandelen
december 2008 - De vergrijzing begint al een probleem te worden voor de 20-plussers. Hoe is de aanstormende jeugd nog te bereiken met uw commerciële uitingen van de vorige eeuw?
Babyboomers hebben het lang uitgehouden. Ze overleefden en domineerden de 'lost generation', maar nu dreigen ze echt het initiatief te verliezen. Niet de veelbesproken vergrijzing is hiervan de oorzaak maar de Einstein generatie komt er aan. Ze zijn nog wel tieners, maar nu al overspoelen zij deze aardbol. En het zal niet lang duren voor zij de dominante positie van de babyboomers en hun ideeën en waanideeën over hoe de wereld in elkaar zit zullen verdringen.
Zij laten zich niet stoppen door 'onze' waarden en normen, gewoontes, opvattingen en onze traagheid. Zij zijn wars van alles wat te maken heeft met hiërarchie, onechtheid, sociale verplichtingen en communicatiestoornissen. Met de gezapige wijsheid van de babyboomers hebben ze niets meer op. Zijzelf bepalen wel wat ze wel of niet nuttig en wenselijk achten. Een nieuwe maagdenhuis generatie is opgestaan. Weliswaar minder zichtbaar, want ze gebruiken de digitale hulpmiddelen van deze tijd. Weliswaar minder hoorbaar, want met deze hulpmiddelen bereiken zij alleen die doelgroep, die ze zelf spannend vinden. Weliswaar meer voelbaar, want via de digitale media zijn ze wereldburger geworden en hebben ze in principe een oneindig bereik.
De eendjes voeren
Dat is helemaal niet de bedoeling van de generatie Einstein. Het afzetten tegen hun ouders, wat de babyboomers sterk hadden, kennen zij niet. Zij richten hun eigen leven in via hun grotendeels virtuele netwerken. Kunt u als 20-plusser tegelijkertijd chatten met 15 mensen, een game via internet spelen, telefoongesprekken afwikkelen, sms-en en ook nog uw werk doen? Zo niet, pak dan uw rollator en ga in het park wandelen en de eendjes voeren.
Wilt u meer over de Einstein generatie lezen? Kijk dan op www.zbc.nu
Bron: Marjolein Schippers, ‘Generatie Einstein weet het beter’.
In: De Telegraaf 17 juni 2006 © ZBC en Wiebe Zijlstra (auteur)