onderzoek: manager slechte coach
september 2007 (publicatie door auteur in 2006) - Managers werken hard, zijn aardig en veelal vakkundig. Maar over de coachende, motiverende en leidinggevende capaciteiten zijn hun medewerkers een stuk minder te spreken.
Meer dan een kwart van de respondenten geeft zijn manager hiervoor een onvoldoende. Dit blijkt uit de ORMIT Carrière Barometer, een kwartaal onderzoek naar ontwikkelingen op het gebied van carrièreontwikkeling, competenties en leiderschap. Ondanks de vele onvoldoendes doen managers het over het algemeen niet slecht.
De Nederlandse manager krijgt van zijn medewerkers gemiddeld een 6,8. Werknemers die zelf leidinggeven zijn over hun eigen presteren als manager wel meer tevreden dan over het presteren van hun manager. Zij geven zichzelf als manager namelijk gemiddeld een 7,4.
Met name op het gebied van coachen, eerlijkheid en betrokkenheid waarderen leidinggevende werknemers de eigen prestatie beter dan die van hun manager.
Hetty van Ee, algemeen directeur van ORMIT: "Nederlandse managers staan goed aangeschreven bij hun medewerkers. Alleen vind ik het onthutsend dat ze juist op leidinggevende kwaliteiten tekort schieten. Het aansturen en motiveren van medewerkers is een vak apart. Hier dienen managers meer aandacht aan te besteden en zich beter in te ontwikkelen."
Succesfactoren carrière
De ondervraagde leidinggevenden vinden prestaties, communicatieve vaardigheden en ervaring de belangrijkste succesfactoren voor een carrière. Een opmerkelijk significant verschil is dat mannen het belangrijker vinden dan vrouwen om bereid te zijn om uitgezonden te worden naar het buitenland. Mannen waarderen dit met een 4,3 en vrouwen met een 3,3.
Uit het onderzoek blijkt verder dat oudere managers (40+) uiterlijk en
een grote mond veel minder belangrijk vinden dan managers tussen de 18-39 jaar. Hetty van Ee: "Ik vind het opvallend goed dat het slagen van iemands carrière wordt bepaald door meetbare factoren als prestatie en ervaring en door belangrijke eigenschappen als communicatieve vaardigheden en collegiaal gedrag."
De top vijf succesfactoren voor carrière: Rapportcijfers op basis van belangrijkheid
1. Prestaties 8,1
2. Communicatief sterk 7,8
3. Ervaring 7,6 - Collegialiteit 7,6
4. Vooropleiding 7,2
5. Charisma 7,2 - Jezelf verkopen 7,2
Top vijf minst belangrijke carrièrefactoren:
Rapportcijfers op basis van belangrijkheid
1. Liefdesrelaties op het werk 3,4
2. Bereid tot uitzending buitenland 3,9
3. Geslacht 3,9
4. Slijmen bij leidinggevende 4,3
5. Etniciteit 4,4
De Carrière Barometer is uitgevoerd door Interview-NSS onder 401 leidinggevenden. (© 24/02/2006) Bron: Brisk Magazine