Ondernemers steken hun kop in het zand
februari 2008 - Succesvolle ondernemers leren van eigen en andermans fouten. Neem tijd voor reflectie! Ondernemers zijn soms net struisvogels. De hele dag zitten ze in hun bedrijf te wriemelen en vergeten over de schutting te kijken. “Ik leer van mijn eigen fouten. Liever nog van andermans fouten; dat is goedkoper.” Marcel Slaghekke, eigenaar van uitzendbureau Olympia, vertelt dit in het FD van afgelopen weekend over de factoren achter zijn succes. Uit een door Nyenrode uitgevoerd onderzoek blijkt dat succesvolle ondernemers naast durf inderdaad ook meer tijd nemen om te reflecteren dan hun minder succesvolle collega’s.
“Reflecteren? Maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor”, hoor ik u al denken. “Ik moet veels te hard werken om net zo succesvol te worden. Reflecteren doe ik daarna wel.”
Tijd nemen om te reflecteren draagt in belangrijke mate bij aan het leerproces van de ondernemer. Om te kunnen reflecteren heb je ook informatie nodig om je eigen prestaties en die van het bedrijf tegen af te zetten. Door alleen maar met je bedrijf bezig te zijn is de kans zeer groot op bedrijfsblindheid.
Ondernemers gaan hun eigen werkelijkheid creëren zonder dat deze werkelijkheid een duidelijke link heeft met de hedendaagse praktijk. Het denken van de ondernemer komt vast te zitten in een keurslijf. De omzet per man is maximaal x, er kan nooit meer worden verdiend in de branche dan y, ik kan geen hoger uurtarief vragen dan z.
Het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam is geprivatiseerd en draait tegen de verwachtingen in binnen een jaar met winst. Trek erop uit, zoek mensen die je verder kunnen helpen, doe mee aan benchmark onderzoeken, ga bij andersoortige bedrijven langs en leer van hun bedrijfsvoering. Stel een raad van advies in, sluit je aan bij discussiegroepen, start je kantoor in een bedrijvenverzamelgebouw met een goed koffiezetapparaat. Doe iets en blijf niet achter de geraniums zitten.
auteur: Ger Zwartendijk