Groninger ondernemers helpen bedrijven
Een product of dienst in de markt zetten, nieuwe klanten werven en je bedrijf onder de aandacht brengen van mensen die daar niet om gevraagd hebben. Voor veel ondernemers is acquisitie eerder een noodzakelijk kwaad dan een leuke kant van het ondernemerschap.
Toch is gerichte klantenwerving met een heldere boodschap essentieel voor ieder bedrijf, zeker in tijden van economische crisis. Dit besef deed de Groninger ondernemers Fennard Drenth (Drendabel, acquisitiespecialist) en Niek Heining(Liberty Coaching) de handen ineen slaan; zij verzorgen korte trainingen, speciaal voor kleine ondernemers, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan het in kaart brengen van doelgroepen, het formuleren van de boodschap, het benaderen van potentiële klanten en het voeren van verkoopgesprekken.
“Uit onderzoek is gebleken dat veel zelfstandigen zich niet prettig voelen bij het voeren van proactieve verkoop”, aldus Drenth. “Niemand wil lijken op die agressieve verkoper met een eisende voet tussen de deur, maar hoe het dan wel aangepakt moet worden is bij velen onbekend. De acquisitietraining die wij aanbieden is uniek omdat er een coach aan meewerkt die juist dat negatieve beeld rondom acquisitie ombuigt naar iets wat als positief en uitdagend wordt ervaren.”
Drenth verzorgde eerder trainingen in Groningen en kreeg positieve reacties op zijn aanpak. “In deze tijd realiseren juist kleine ondernemers zich dat ze niet stil kunnen blijven zitten. De training leert niet alleen hoe een ondernemer optimaal moet verkopen, maar laat hem er ook nog goed bij voelen. Dat is voor veel kleine zelfstandigen een echte eye-opener.”